6 konstia auton talvihuoltoon

Hyytyikö akku? Jäitkö tien poskeen? Kuluttaako talviajo bensaa ja kukkaroasi? Onko auton pohjassa koko talven tiesuolat? Auton kunnosta ja ajoturvallisuudesta voi huolehtia varsin kohtuullisin ponnisteluin. Alla korjaamotiimimme tarjoamat vinkit auton talvihuoltoon.

Pesu ja vahaus suojaavat autoa maantiesuolan haitoilta

Teitä suolataan talvella erityisesti, kun lämpötila on nollan vaiheilla, ja jos suola jää pitkäksi aikaa auton alustaan, se ruostuu. Autoa voi suojata tiesuolan aiheuttamalta ruostumiselta vahaamalla auto ennen talvea. Seuraava vahaus tehdään keväällä. Talvisin on fiksua valita ainakin nollakelien aikaan huoltamoiden pesuohjelmista sellainen, johon kuuluu myös alustan pesu. Silloin saa alustaan kertyneen suolan pestyä pois.

Auton lämmittäminen säästää polttoainetta ja lisää turvallisuutta

Auton tolppalämmitystä suositellaan jo +5 asteen lämpötilassa. Lämpimämmillä keleillä riittää puolen tunnin lämmitys, mutta paukkupakkasilla autoa on syytä lämmittää parikin tuntia. Lämmittäminen säästää moottoria ja polttoainetta ja vähentää päästöjä. Kylmä moottori vaatii paljon polttoainetta käynnistyäkseen. Kylmänä käynnistetty auto joutuu käymään kylmänä pitkään, mikä myös lisää polttoaineen kulutusta.

Sisätilan lämmittäminen kannattaa paitsi mukavuuden myös turvallisuuden ja polttoaineen kulutuksen takia. Ajo sujuu turvallisemmin, kun ikkunat eivät ole huurussa. Lämmitetyssä autossa ei tarvitse vääntää kaikkia auton lämmitysnuppeja kaakkoon, mikä vähentää polttoaineen kulutusta.

Vaihda pyyhkijänsulat ja käytä pakkasenkestävää lasinpesunestettä

Kovalla pakkaskelillä pyyhkimien sulista ei ole paljon apua, siksipä juuri edellä kerrottu auton lämmitys on tärkeää. Pyyhkimet kannattaa uusia kerran vuodessa. Hyvä ajankohta on syksyllä, kun märät kelit alkavat. Katso, että käytät lasinpesunestettä, jolla on riittävä pakkaskestävyys. Pesimelle aiheutuu vahinkoa, jos siellä on nestettä, joka pääsee jäätymään. Myös pesimen pumppu voi jäätyä.

Akkulaturi estää akun hyytymisen

Auton akku hyytyy kylmillä keleillä helposti erityisesti kaupunkiajossa, kun ajetaan paljon lyhyitä matkoja. Silloin akku ei ehdi latautua. Kylmällä kelillä akun latautuminen saattaa vaatia jopa 15-20 kilometriä ajoa. Jos laitat autoon akkulaturin, auton esilämmityksen yhteydessä myös akku latautuu. Pelkkä auton esilämmitys ilman akkulaturia ei lataa akkua. Akkulatureissa on ylilautaussuoja, mikä tarkoittaa, että akkua ei voi ladata liikaa. Laturi säätelee lataustehoa myös lämpötilan mukaan, ja tarvittaessa se siirtyy ylläpitolataukseen.

Pakkasenkestävät jäähdytysnesteet – ja matka ei katkea

Milloin viimeksi vaihdoit auton jäähdytysnesteet? Jos jäähdyttimeen on vain silloin tällöin lisätty vettä, mutta nesteitä ei ole pitkään aikaan vaihdettu, jäähdytysneste todennäköisesti ei ole pakkasenkestävää. Pakkaskestävyyden selvittäminen vaatii siihen tarkoitetun mittarin. Kokenut auton laittaja selviää mittauksesta ja jäähdytysnesteiden vaihdosta itsekin, mutta jos homma ei ole tuttua, kannattaa tehtävä antaa korjaamolle. Nesteet kannattaa vaihtaa ennen kuin lähtee etelän lämmöstä Lapin reissulle, muuten matkanteko voi katketa ikävästi.

Muista edes perusasiat: lumiharja, raaputin ja lämmin vaatetus

Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä: pidä autossa hyvä lumiharja ja jään raaputtaja ja käytä niitä. Takakontissa on hyvä olla lumilapio. Älä matkusta kylmillä keleillä kevyessä vaatetuksessa, vaan pidä aina riittävän lämpimät vaatteet mukana. Näitä ohjeita noudattamalla lumi ei putoa katolta tuulilasiin peitteeksi, ja muutenkin edellytykset ylipäätään nähdä autosta ulos paranevat huomattavasti. Pääset pulasta helpommin, kun saat kaivettua lunta penkkaan joutuneen auton alta pois etkä kylmety apua odotellessasi.

Lisää ohjeita ja vinkkejä saat kokeneelta ja koulutetulta korjaamotiimiltämme. Kysäise myös AD-Ajoturvasta, joka voi pelastaa näistäkin pinteistä jopa kotipihalta tilanteissa, joita tavallinen vakuutusturva ei yleensä kata. Sen vuosimaksu on 39 €. Ethän epäröi kysyä vaan vedä meitä rohkeasti hihasta!